Abang Hensem & Akak Cantik

Law Of Don't : Don't Say Don't


Hello there, while I’m sitting, hear a talks, (sebenarnye ceramah), I’m thinking about something. The Law of Don’t. Sebenarnye ia bknnye Law, tapi aku panggil Law sebab dia dah mcm Law dah dalam hidup aku. You all know why we cannot use “don’t”? Alright, here it is.

Most peoples on this earth cannot catch the word “Jangan”, “Dilarang” or “Don’t”. It is because these words always used in front of a sentences. Besides that, most people only hear the word starting from the word after “Don’t”. For example, ‘Jangan buang sampah merata-rata’ atau ‘Dilarang Merokok’. Tapi makin ramai yang melanggar arahan tersebut. Sebab ape? Sebab ape yg mereka faham ialah ‘Jangan buang sampah merata-rata’ atau ‘Dilarang merokok’.


Dan sebab itulah makin banyak sampah sarap yang bersepah. Korang pernah tgk pasar malam lepas dah habis pasar malam? Bukan main banyak lagi sampah sarap. Ape org Malaysia ni pengotor ke? Nak ditegur, dah besar panjang. Masing-masing boleh fikir sendiri. Semuanya bermula dengan diri sendiri. Siape lagi nak ubah kalau bukan diri sendiri. Right?

 

For the smoking sign, you all know that the sign write ‘Zon Larangan Merokok’. That’s why they are smoking right under the sign. Maksudnye betul2 kat bawah papan tanda tu. Bile tanya kenape merokok kat sini sedangkan papan tanda tulis dilarang. Nak tahu ape dyorg jawab? Ade yg kurang baik jawab, ‘mind your own business’. Yeah, this is my country, that’s mean it’s my business. Ade yg sopan sikit jwb, ‘Zon yg dilarang tu keliling ni, kat tiang ni bukan zon’. Whatever la bro..

My advice, don’t use don’t because.. you know what happened. Yeah, next time make it positive sentences. So, people will always think positive, the environmental will be positive, our country will be positive. Last words, “Pray For Gaza” 


3 ulasan:

F.A.R.A.H.W.A.H.E.D.A berkata...

orang-orang sebegini ada kerana adanya sikap 'ignorance' tu sebabnya dia faham perkataan yang selepas Don't, Jangan, Dilarang...

Mocha Zielger berkata...

great one. memang situasi kebanyakkannya macam tu. otak masing2 macam tak digest perkataan 'dont' tu. but, apa pulak contoh sentence yg positif? harap dapat tambah lagi sentence2 yg positif. it'd come in handy if you add it up a lil bit :)

Dátiles.Dulces.HafRizah berkata...

yep betul tu.. bile gune ayat positif contoh "merokok meragut kebahagiaan anda" di maan tiada perkataan JANGAN maka mungkin kempen antirokok akan berjaya... Sma cam bebudak kecik, bile kite kata jangan, lagi die buat kan...'

"dengan segala hormatnya
tuan,puan,datok,datin diundang
melawat Blog Rasmi
!Datiles Dulces! HafRizah....
terima kasih =) "